Friday, October 10, 2008

Penghayatan Islam

Bulan Ramadhan telah pun berlalu. Setelah menempuh pelbagai dugaan dan cabaran sepanjang Bulan Ramadhan, kini Syawal menjelmakan diri. Bagi mereka yang menghayati nikmatnya bulan Ramadhan pastinya akan sedih dan sayu. Pelbagai hikmah yang diperolehi sepanjang Bulan Ramadhan jika kita menghayati dengan sebenar-benarnya . Hikmah dari sudut yang tersirat dan tersurat.

Perkara yang paling nyata sepanjang Bulan Ramadhan ialah kita tidak perlu untuk kelam kabut mengejar waktu makan tengahari. Bagi yang bergelar suri rumah pula, mereka tidak perlu untuk bergegas untuk masak makan tengahari. Nyatanya, ia telah menjimatkan kos dan juga tenaga.

Itu jika dilihat dari sudut luaran. Dari sudut dalaman pula, ia merehatkan sistem organ dalaman kita untuk bekerja. Tubuh badan kita akan merasa lebih cergas dan kuat walaupun hakikatnya kita hanya makan ketika bersahur dan juga ketika berbuka.

Bagi yang merokok juga, Bulan Ramadhan inilah waktu untuk mereka berhenti untuk seketika daripada merokok. Jika pada hari-hari selain hari berpuasa, mereka tidak mampu untuk mebebaskan diri dari belenggu rokok. Namun, dengan penghayatan dan niat yang ikhlas untuk menjalankan ibadat kepada Allah s.w.t., maka ia berjaya dilaksanakan.

Hakikatnya, di Bulan Syawal ini kita juga perlu merebut peluang untuk puasa sunat 6. Fadhilat yang Allah janjikan amat besar bagi mereka yang menghayati Islam. Apabila kita telah berpuasa di bulan Ramadhan dan diikuti dengan puasa 6 hari di bulan Syawal, maka ganjarannya seperti berpuasa setahun. Namun kita janganlah berpuasa semata-mata mengharapkan ganjaran Allah. Apa yang paling penting ialah setiap ibadat hendaklah diniatkan hanyalah LILLAHI TAALA.

Oleh itu, marilah kita bersama-sama mengambil setiap peluang ibadat yang ada. Ingatlah, sementara sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, lapang sebelum sempit, kaya sebelum miskin dan hidup sebelum mati.

Marilah sama-sama kita renungkan dan selamat beramal!

No comments: