Tuesday, October 7, 2008

Negara Islam di Malaysia


Ramai individu di luar sana yang saling berbalah pendapat, adakah Malaysia ini negara Islam ataupun bukan. Dari dulu, kini dan mungkin untuk seabad lagi isu ini akan terus diperkatakan. Seperti yang diketahui umum, Malaysia dikenali sebagai sebuah negara Islam kerana agama rasmi bagi negara ini adalah agama Islam. Rakyatnya juga majoriti beragama Islam.

Namun, yang menjadi perdebatan adalah undang-undang dan cara hidup yang diamalkan oleh Malaysia. Memang benar di Malaysia banyak didirikan masjid-masjid serta umat Islam boleh mengerjakan ibadat tanpa sebarang halangan dan ancaman. Tetapi, undang-undang dan pentadbiran belum lagi dilaksanakan berlandaskan al-Quran dan al-Sunnnah. Sedangkan ia merupakan asas dalam pembinaan negara Islam. Kenapa ia berlaku?. Pihak mana yang perlu bertanggungjawab?

Semua ini bergantung kepada pucuk pimpinan negara Malaysia sendiri. Hanya mereka yang berkuasa penuh dan mampu untuk mengubah Malaysia menjadi negara yang berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah sepenuhnya. Masyarakat majmuk bukan alasan yang kukuh untuk tidak melaksanakan ajaran Islam. Apa yang penting adalah kebijaksanaan pemimpin dan semangat keislaman yang dimilikinya.

Oleh itu, pilihlah pemimpin yang benar-benar berkelayakan yang mampu untuk memimpin negara dengan baik dan aman makmur selain meletakkan Islam di tempat yang teratas.

No comments: