Tuesday, October 21, 2008

Keluarga masa kini


Kebanyakkan wanita masa kini adalah wanita yang bekerjaya. Bukan lagi seperti dahulu yang hanya duduk di rumah, menguruskan rumahtangga dan anak-anak. Wanita kini semakin dihambat waktu lantaran tugas-tugas yang tidak pernah selesai, dari awal pagi hinggalah malam.

Hebatnya wanita kini kerana menjadi superwoman. Mana tidaknya, bagi yang bekerja di pejabat sudah tentu dari pagi hinggalah ke petang berada di pejabat. Pulang sahaja ke rumah, tugasan rumah pula menanti. Mengurus anak-anak, memasak, mengemas, membasuh dan banyak lagi. Di sinilah letaknya belas kasihan seorang lelaki yang bernama suami. Jika dia merasa sayang dan simpati dengan keadaan isteri, maka segala tugas-tugas di rumah akan digalas bersama. Jika isteri sedang memasak misalnya, tidak membebankan bagi suami untuk menjaga dan mengawasi anak-anak. Oleh itu, segala susah payah dikongsi bersama dan sikap saling tolong-menolong dapat diaplikasikan dalam menguruskan sebuah rumahtangga.

Suami hari ini perlu lebih prihatin terhadap keadaan isterinya. Ingatlah besar jasa isteri anda yang telah membantu dalam meringankan perbelanjaan ekonomi keluarga. Bayangkan jika hanya anda seorang yang bekerja dengan keadaan kos sara hidup yang semakin tinggi sekarang ini. Oleh itu, saya menyeru para suami untuk tidak lokek menyumbangkan tenaga dalam menguruskan rumahtangga. Percayalah bahawa apabila sikap saling bantu membantu dan saling faham-memahami wujud dalam rumahtangga, maka ikatan kasih sayang akan bertambah erat di antara suami dan isteri.

Manakala, bagi isteri pula, apabila si suami telah bertolak ansur dalam menguruskan rumahtangga, jangan pula anda mengambil kesempatan di atas kebaikan suami. Jangan bongkak dan mengungkit-ungkit sumbangan anda. Suami perlu ditaati walau sebesar mana pun pangkat yang anda ada dan sebanyak manapun harta yang anda miliki. Syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Sesungguhnya hidup berumahtangga ibarat kapal yang belayar di lautan. Suami sebagai pengemudi dan isteri sebagai anak kapal.

1 comment:

Anonymous said...

erm btl3...
setuju sgt2..suami isteri kene la slg bantu membantu..bukannye harapkn isteri je..igt la..isteri bukan nye mesin yg leh wat byk perkara dlm 1 mase..
hurmmmm...sng2 amik maid la keh333